søndag 24. juni 2012

Torsk til middag - men hva skal vi ha til dessert?


Jeg liker ofte å blande den sarte råvarer, med kraftige smaker. Så også i dette tilfellet....
Rødvin og torsk, er en vinnende kombinasjon!

Til min fargerike torskerett trenger du:

Filèt av torsk
Rødløk
Sopp
Hvitløk
Dill og persille
Erter
Persillerot
Meierismør
Rødvin
Kraft
Bacon

Start med å steke sopp, løk og bacon sammen. Start med bacon, bland i sopp når baconet har fått farge og ha til slutt i løkbåtene. Trekk pannen av varmen.
Rødvinssaus lager du lett ved å koke inn rødvin og kyllingkraft.
Kok opp vann og salt det godt før du har i biter av persilleroten. Kokes til mør. Ha så i frosne erter mot slutten av koketiden.
Del torsken i porsjonsstykker og sett i ovnen på 180 grader i ca 15-20 min. Fisken flaker seg, og du ser/kjenner lett når den er ferdig.
Mens fisken hviler heller du av vannet på ertene og persilleroten, og moser det sammen med en stavmikser. Rør inn en godt skje med meierismør, og smak til med salt og pepper.
Bland friske urter inn i soppblandingen  - og legg det hele opp på tallerkenen!
Dette er snadder.....



Så hva har man til dessert, når man egentlig ikke har kjøpt eller planlagt noe dessert....?
Vel...
Da lager man sjokoladestenger!




Til mine impulsive sjokoladestenger trenger du:

Butterdeig (kjøp og ha liggende i fryseren - veldig godt å ha, og kan brukes til mye.)
Sjokolade (gjerne god mørk sjokolade..jeg måtte bruke nugatti sist! )
Bær
Melis

La butterdeigen tine litt så du kan kjevle den ganske tynt ut. Del så deigen i 4 deler, og smør på sjokoladepålegg før du ruller deigen sammen som en liten sigar. Legg den med skjøten ned på et bakepapir.
Stekes i ovnen på 200 grader, til den er gylden og fin. ca 10 min.
Serveres med friske bær, eller is... og et melisdryss.

Enjoy! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar