tirsdag 14. august 2012

Laks med pasta, i kremet hummersaus


Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Sørg for å ha skapet fullt av ulike typer med kraft/buljong! Bruk litt penger på det, for da får du rett kvalitet. Noen ganger lager jeg kraft, og fryser ned.... men ofte er jeg avhengi av gode produkter jeg kan kjøpe med meg fra butikken.
Utvalget mitt er alltid: kylling, hummer, fisk, grønsaker, okse og kalv. Det holder lenge med kylling, okse og fisk.. men det finnes mange varianter.

I dagens middag spiller hummerkraften en viktig rolle. Og løfter det hele, sammen med en tørr hvitvin.

Til min "laks i hummersaus" trenger du:

Laks
Hummerkraft
Hvitløk
Basilikum
Parmesan
Fenikkel
Cherrytomater
Vårløk
Pasta (ta en variant du liker)
Creme fraiche (bruk gjerne lettvarianten)
Hvitvin (ca 1 glass)

Sett tomatene inn ovnen på 200 grader, og la dem stå der til retten er ferdig.
Start med å frese fenikkel og hvitløk i en kjele. Mot slutten tilsetter du forholdsvis store biter av vårløk, og deretter 1 glass hvitvin. La dette koke ned og tilsett hummerkraft. 2-4 ss, alt etter hvor kraftig smak du liker. Rør så inn et beger med creme fraiche.
Sett inn kalsefilèten i ovnen på 200 grader i ca 10-15 min.
Kok pasta og bland den ferdigkokte pastaen med sausen. Salte og pepre.
Server i dyp tallerken, med laksen, tomatene og MASSE revet parmesan og basilikumblader.

M m m m mmmmmmmm..... Dette er snadder!


Enjoy :)

1 kommentar:

  1. Kjære Kathrine !

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og mat blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på vår Topp Mat Blogg seksjon her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge til din mat-blogg til listen på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Vårt konsept er allerede live i de andre Skandinaviske landene, samt i Sør- og Sentral-Europa, og vi leverer tusenvis av besøkende til mat bloggerne daglig. Noen av de beste mat bloggerne får 10.000 + besøkende fra oss på en ukentlig basis.

    Forhåpentligvis vil din egen mat blogg også være opp i toppen!


    Varme hilsen,
    Christina
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett