søndag 12. august 2012

Hva er ditt favoritt syltetøy?


Her i huset driver vi å forbereder høsten og vinteren. Heldigvis har jeg en mann som også liker å hjelpe til med å plukke bær, og rense. Han plukker.. og jeg sylter!
Jeg spiser sjelden eller aldri syltetøy på brødskiva, bortsett når jeg har tilgang på hjemmelaget.

Mine topp 3 på syltetøyfronten, er:


SOLBÆR

Utrolig aromatisk og friskt. Deilig blanding av søtt og syrlig. Har alltid litt "sting" i seg, og kan brukes til både kaker, desserter og på brødskiva!


BRINGEBÆR

Klassiker, som alle liker. Mye smak, men helt avhengi av rett sukkermengde når man sylter. Frys også noen hele bær, som dere kan bruke i bakst og desserter.

BLÅBÆR

For meg finnes det ikke noe bedre syltetøy enn blåbær! Norske blåbær.. rørt med litt sukker. Kan brukes til alt - og smaker fortreffelig utover høsten. Pannekaker og vafler løftes flere hakk. Aaaah.




Selv om det kanskje er litt stress mens det står på, så er det virkelig verdt å gjøre jobben og lage eget syltetøy. Det er man veldig takknemlig for hver eneste gang man serverer det utover i den mørke tiden.



Enjoy! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar