søndag 5. august 2012

Ferien er definitivt over!

Hverdagen kaller... og det trenger ikke bare være negativt. Rutiner er jo litt deilig, når alt kommer til alt - og høsten, som snart kommer, er en fin årstid!

I dag, som en siste feriekrampetrekning, laget jeg en mektig pai med mørk sjokolade og friske bær. Siden jeg ikke er noen pai-ekspert, sier det faktisk mye når jeg sier at denne både ble god OG fin.



Til min mektige sjokoladepai trenger du:

200 g hvetemel
50 g havregryn
200 g smør
1 egg
1 ts vaniljesukker
100 g melis


200 g Mørk sjokolade.. gjerne 70% eller mer
2,5 dl fløte
2 egg
1 ss melis

Bruk en kjøkkenmaskin, så er dette fort gjort: Ha alle ingrediensene til bunnen i maskinen og kjør sammen til en fast deig. Pakk så denne inn i plastfolie, og form den som en pølse, på lengde med formen den skal legges i.
Legges i kjøleskapet, et par timer, gjerne over natten.
Pakk deigen ut av folien og skjer tynne skiver av den på langs, og legg en og en strimmel i den smurte formen. Fortsett med denne lappeteknikken til formen er helt dekket. Bruk fingrene til å sørge for at den ikke blir for tykk noe sted. Legg den også litt over kanten - dette trimmer du bare vekk senere.
Prikk lett med en gaffel, og stek på 180 grader i ca 15 min.

Mens bunnen stekes, lager du fyllet. Verdens letteste. Bryt sjokoladet i biter og legg i en kjele. Kok opp fløte og hell over sjokoladen slik at den smelter. Pisk sammen 2 egg, slik at de blir luftige og bland inn i sjokoladeblandingen når den har blitt litt kald.
Ta paien ut av ovnen, og hell over fyllet. Stek videre på 160 grader i ca 15-20 min. Den skal "sette seg", men vil ikke bli hard. Dette er som fløyel!

Serveres avkjølt, med det du har av friske bær og en liten klatt vaniljekesam, eller is.


Mmmmmm....!

Det var sommeravslutningen sin det, tenker jeg :)


Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar