tirsdag 12. juni 2012

Kjøttboller

Av en eller annen grunn har jeg kommet over mye samtaler og oppskrifter vedr kjøttboller, i det siste. En kollega laget indisk-inspirerte kjøttboller til en sommerfest, Sjuve viste oss sine aller beste kjøttboller her http://www.klikk.no/mat/spise/article765577.ece , og jeg fikk spørsmål om mine hemmelige triks til denne retten.


Så her kommer mine "enda ikke berømte" kjøttboller :

Kyllingkjøttdeig (jeg bruker nesten bare det... men en god karbonadedeig er veldig deilig også!)
Rødløk
Hvitløk
Chilli
Muskatnøtt
Brød
Tyrkisk yoghurt
Salt/pepper
Sylteagurk (....kun noen få skiver)
Frisk bladpersille
Egg


Ha kjøttdeig i en romslig bakebolle. Kast alle kjøkkenredskap - her skal begge hendene brukes!
Finhakk rødløk og hvitløk og gi det rask varmebehandling i en kjele med olje. Lav varme, og kun for å få vekk den verste rå-smaken av hvitløken. Vi vil ha den søt.
Hakk chilli, og noen få skiver sylteagurk vedlig fint. De gir nemlig en veldig spennende smak.. uten å være særlig fremtredende.
Ha over ett egg, og løkblandingen. Riv opp noen brødskiver og kna godt ned i deigen , sammen med noen spiseskjeer med yoghurt.
Salte og pepre godt, og riv over litt fersk muskatnøtt. Ikke mye. Veldig kraftig smak.
Når blandingen er ordentlig rørt sammen , finner du frem et glass med vann og en skje i passe størrelse. Ha en varm panne klar på komfyren, og lag kjøttboller i hånden med skjeen.
Bollene trenger ikke å være helt gjennomstekt, for de skal etterhvert ned i en spicy tomatsaus, og trekke ferdig der!
http://mammaelskermat.blogspot.no/2011/04/nar-hverdagen-kommer.html
Linken er til min røde pastasaus.. eller pizza saus. Bruk den også til kjøttboller... men kjør den i en blender, så den blir smooth!

Det morsomme med kjøttboller er jo at det er litt "restemat" over det... ta det du har.. bruk de krydderne du har i skapet, og kjøleskapet. jeg har noen deilige boller med parmesan og basilikum også, som dere skal få senere. Hva med noen greske, med feta i midten?
http://desperatenewhousewife.blogspot.no/2009/10/middag-med-kyllingkjttdeig.html
Link til min tidligere blogg, hvor dere finner både de asiatiske og greske.


Enjoy! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar