søndag 3. juni 2012

Da er høsten her!


Skal si det blr skikkelig høstvær på utsiden av stuevinduene!
Siden det kan være vanskelig å huske at dette bare er starten på sommeren, får man sørge for at sommerstemningen fremdeles hersker innendørs.
Jeg griller også i regnvær... på trass. Er det sommer, så er de sommer :)

I dag skal jeg grille entrecote, med sommerlige grønsaker og en guacamolevariant.
Til min søndagsmiddag trenger du:

Entrecote ( eller annen type kjøtt... kylling... hva som helst, som kan grilles)
Paprika
Rødløk
Squash
Sopp
Olje
Hvitløk
Tomat
Avokado
Lime og sitron
Koriander/persille
Salt/pepper
Yoghurt, rømme, creme fraiche eller liknende
Fetaost

Ta ut kjøttet av kjøleskapet i god tid før det skal på grillen. Start så med å dele grønsakene i store biter. Vi vil ha mest mulig stekeflate på dem. Squashen griller du feks i store avlange skiver, som dette.

Hvis soppen har litt størrelse, deler du den bare i to. Det samme med tomatene. Jeg pleier å dele løken i 4, og legge den på et folieark på grillen. La den ligge lengst på et sted hvor det ikke er full fyr, slik at den blir søt og god, ikke brent. Gi alle grønsakene en runde med olje og pensel, salt/pepper før de møter den varme grillen.
Mos moden avokado, sammen med hvitløk, limesaft, salt/pepper og noen spiseskjeer med yoghurt. Avslutt med utvalgte hakkede urter.

Du kan trygt grille biffen til sist. Legg grønsakene til side på grillen, der det ikke er så veldig varmt. Pensle kjøttet med ønsket grillolje og salt/pepper. Jeg bruker vanlig rapsolje, som har fått stå med noen fedd hvitløk. Sørg for at grillen er skikkelig varm. Dette er ganske fort gjort, hvis du som meg liker en medium kjerne på kjøttet.
Serveres med grønsakene, som har fått over seg litt presset sitronsaft og noen biter feta.

For meg er dette gode minner fra fjorårets sommerferie.......Mmmmm .


Enjoy, i regnværet! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar