torsdag 24. september 2015

Når magen er sulten og kjøleskapet tomt.......


Hver torsdag er mitt kjøleskap ganske tomt. Eller rettere sagt: det er svært lite mat igjen. Jeg handler en gang i uken, fredager, og nå skriker det etter et skikkelig raust påfyll av godsaker.
Det er egentlig en fin øvelse å være kreativ med middagen på torsdager. Det er utrolig hva man kan skrape samme fra fryser, skuffer og skap og lage noe som smaker kjempegodt.

De faste tingene som alltid ligger igjen i kjøleskapet er rotgrønsaker og løk. Kanskje litt sopp. Poteter.  
Jeg har en boks med rømme stående og i fryseren har jeg et par kyllingbryst. (Ofte er det laks her også, kanskje et stykke entrecote hvis jeg er heldig.)
I kveld deler jeg gulrot, persillerot, poteter og løk i båter, hakker hvitløk, og legger dette i en form med noen klatter smør, salt og pepper. Bakes i ovnen på 180 grader i ca 45-60 min.



Mens formen koser seg i ovnen og sprer god lukt i huset, lager jeg en enkel estragondressing: Rømme, majones, tørket estragon, salt, sukker og pepper. Smak deg frem.
Så steker jeg kyllingbryst i pannen, og ettersteker noen minutter i ovnen for å få et saftig resultat.


Tomt kjøleskap til tross: Deilig middag i dag også!


God kveld :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar