søndag 20. september 2015

Andebryst med beter, søtpotet og hint av ingefær!



Andebryst er rett og slett nydelig. Saftig og mørt dersom det er stekt riktig. Tilbehøret kan du tilpasse etter hva du har i kjøleskapet - veldig allsidig kjøtttype.
I går serverte jeg rosastekt andebryst, med ovnsbakte beter og søtpotetmos med ingefær.
Smakfullt!

Start med å dele opp ditt utvalg av beter. Jeg hadde rødbeter, sellerirot, persillerot, rødløk og noen av disse stripete betene.

Legg disse i et ildfast fat, salte, pepre og ha over litt flytende honning. Stek på 180 grader i ca 1 time. 
Kok biter av søtpotet til de er møre. Mos godt og bland i noen cm med revet fersk ingefør, smak til med salt og pepper. Ha gjerne over noe av stekesjyen etter andebrystet før servering. 

Deretter er det bare å rute andebrystet. Etter det har fått på salt/pepper, legger du det med skinnsiden ned i en tørr og kald stekepanne. Stek med denne siden ned til fettet har smeltet og du har en sprø, fin og bruk "svor". 


Etterstek i ovnen på 180 grader i ca 15 min. La det hvile i 10 min etter steking. 

Betene blir så søte og gode. Jeg bruker en liten dråpe med balsamico (med fikensmak) til slutt, for å bringe inn litt syre i retten. Passr perfekt og gir den et skikkelig kick. 


God søndagskveld! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar