onsdag 2. september 2015

Nakkekoteletter og sprøstekte poteter






Jeg liker ikke å kaste mat!
Det har jeg faktisk fra min mormor, som alltid spiste det som var i kjøleskapet.....ser henne for meg den dag og husker at hun skar av mugg på gulosten. DET gjør ikke jeg, altså....hehehe. Men for en som hadde opplevd krigen, så kastet man bare ikke mat!
I fryseren har jeg enda litt grillmat som ikke ble grillet. Så nå må det brukes. Vi starter med nakkekoteletter. I dag serverer jeg dem med grønnsaker julienne og sprøstekte poteter. Fin hverdagsmiddag.

Du trenger:
Løk
Gulrot
Squash
Poteter
Nakkekoteletter
Salt/pepper
Løkpulver
Urter
Creme fraiche (lett)
Hvitløk


Start med å dele potetene i båter, og stek den litt hardt i en panne. De skal få farge. Legg dem over i et ildfast fat, krydre med salg og løkpulver. Stek i ovnen på 225 grader i ca 15 min. Eller til de er sprø på utsiden og myke inni.
Brun så kjøttet raskt i samme panne, krydre med salt og pepper + rosmarin. La de ettersteke i ovnen på 70 grader i ca 20 min.
Skjær grønsakene i TYNNE strimler. Jeg bruker et julienne-jern. Genialt. La dem bli myke og fine. Krydre med salt, pepper og litt sukker.
Helt på slutten har du over noen spiseskjeer med creme fraiche, tilsatt litt løkpulver, hvitløkspulver og chillipulver, og hakkede friske urter.






























Pass på å ikke tørrsteke kjøttet. Jo lavere temperatur i ovnen desto bedre.




Disse grønnsakene er så delikate og gode på smak - bruk dem til hva som helst : Kjøtt, kylling eller fisk. De kan fungere som "pasta" også. Nydelig!

God middag :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar