mandag 14. september 2015

Fårikål..... med ødelagte poteter

Høsten er nok min favoritt tid når et kommer til mat. Jeg simpelthen elsker mat som er laget i en og samme gryte, kraftige sauser og dype smaksrike rødviner.

Av kjøttfavoritter kan jeg fortelle at LAM er den ubestridte vinneren. I dag lager jeg fårikål - enkelt og greit!

Du trenger kål, kjøtt, salt og pepper. Dette er en rett som må få følge av poteter for min del.
Legg kjøtt og kål lagvis i en stor gryte. Ha salt og hel pepper imellom lagene. Fyll opp med kokende vann. Og koke/trekk i 2 timer +, eller til kjøttet løsner lett fra bena.
Alle kan lage dette.
Kokte poteter er kanskje vanligst og servere til, men hva med å prøve en bitteliten vri?
Kok poteter møre i vann uten salt. Hell av vannet og ha dem tilbake i kjelen så de får dampet av seg. Deretter rører du litt kraftig rundt, så de blir litt ødelagte. Smak til med salt og pepper, og en liten spiseskje rømme eller creme fraiche. Enkle smaker som funker knallbra med alt det gode i gryta.


Det er bare å glede seg til å spise restene i morgen, da er det jo aller best!

God middag :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar