onsdag 14. oktober 2015

Mørk og smakfull kjøttsuppe

Etter ønske fra en leser, deler jeg min oppskrift på kjøttsuppe. Jeg synes ofte de blir litt "blasse" og uten karakter/smak... og har min egen oppskrift med masse smak og farge.


Kjøp inn:

Gulrot
Poteter
Persillerot
Kålrabi
Løk
Hvitløk
Persille
Rødvin
Mørk kjøttkraft/fond
Okse høyrygg



Det finnes bare et skikkelig godt og smakfullt suppekjøtt i min verden, og det er høyrygg. Perfekt for denne suppen. Jeg handler mitt på nærbutikken Rema 1000, så dette har de på de aller fleste butikker.
Start med å dele kjøttet i passe terninger og brun det i en var stekepanne - litt om gangen. Det skal stekes og ikke kokes.
Legg kjøttet over i en større gryte, før du freser løk og hvitøk i samme panne.  På slutten av steketiden,  tar du over 2 ss tomatpurè og lar det svi skikkelig av seg. Deretter koker du ut pannen med ca 3 dl rødvin. Hell over kjøttet i gryten.
Del opp alt du vil ha av grønsaker i små deltkate biter og ha i gryta, før du heller over  kraften og kokende vann til det dekker. Bruk anbefalt mengde fond og smak til.
Dette skal stå på lav varme og trekke til kjøttet er helt mørt. Jo lengre,  desto bedre. 2 timer+.
Hakk over bladpersille, smak til med salt/pepper.

Suppen blir mørk og fyldig... og virkelig spekket med smak. Dette må være verdens beste kjøttsuppe!
Server med flatbrød eller färskt bröd med smör.

God middag! :)

1 kommentar:

  1. Denne skal jeg lage i ettermiddag.
    Takk, Kathrine!

    Morten

    SvarSlett