fredag 21. august 2015

Hvit pizza med kantarell og spekeskinke - ren lykke på en fredag!

Jeg fikk dilla på pizza etter at min bror introduserte meg for sin italian style for en tid tilbake. Lite kan slå en god pizza: Sprø bunn, masse deilig topping og hjemmelaget tomatsaus.
Dessuten kan den varieres i det uendelige, som i kveld hvor den fikk hvit saus og fyll med kantarell og spekeskinke.
Her bruker du de tingene du er glad i, og har i kjøleskapet. Rester er til for å brukes på pizza!

Til min hvite pizza med skogens gull, brukte jeg disse ingrediensene:

Creme fraiche
Hvitløk
Parmesan
Kantarell
Spekeskinke
Vårløk/purre
Revet ost
Ruccola
Salt
Sort pepper
Sukker


Start med å lage deigen. Jeg bruker ca 2,5 dl pizzamel. Anbefaler dere å kjøpe spesialmel til dette - bunnen blir lettere å jobbe med og sprø og fin under steking. Har du ikke pizzamel, så baker du med vanlig hvetemel.
I melet har jeg litt salt, litt sukker, olivenolje, litt gjær og lunkent vann. Bland sammen og la deigen heve i ca 1 time.


Riv parmesan og bland i en halv boks med lett creme fraiche. Hvis du fremdeles kjøper ferdig revet parmesan, har du virkelig gått glipp av noe, og må komme deg på butikken og rette opp feilen :)
Jeg bruker så mye ost at jeg blir litt flau, forresten! 
Knus ett fedd med hvitløk, sammen med salt og ha i samme blanding. Sett kaldt og la trekke. 

Deretter freser du finhakket purreløk, sammen med litt hvitløk, salt og sukker. Ha i kantarellen når løken er litt blank. Bruk alltid LITT sukker når du steker sopp - virkelig en smaksforsterker. 
Ikke bruk for hard varme, dette skal ikke få særlig mye farge. Kun freses. 



Når deigen er ferdig hevet, jobber du litt med den på benken før den kjevles tynn og legges på et stekebrett med olje.  Prikk godt med en gaffel, og stek på 250 grader i ca 6 minutter, til den er lett gylden. Legg på sausen med creme fraiche og strø på ditt valg av revet ost. Deretter drysser du over kantarell og løkblandingen og steker igjen på full guffe i ca 10 min eller til den er gylden og lekker.

Legg over basisikumbladet, litt ruccola og spekeskinken. Avslutt med en raus mengde god olivenolje. 




Det er nå ikke noe mer pizza igjen i vår husholdning - det må sies å være et godt tegn!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar