lørdag 29. oktober 2011

It runs in the family...

Det er ingen ting som oppskrifter, som går fra generasjon til generasjon. Jeg har fått mange av min mor, som igjen fikk dem av sin mor. Alle godt bevart i mine dyrbare kokebøker!
De skattene jeg kanskje verdsetter mest er tradisjonelle bakverk, som mors fantastiske lefse, krumkakene og
elghakk.

Men når man blir voksen får jo mange av oss en utvidet familie.. en svigerfamilie. Også på denne siden er det mye sterke mattradisjoner. Min svigermor er et unikum på kjøkkenet. Ingen over, ingen ved siden.
Joda.. hun er tradisjonell... men fornyer seg stadig. Ingen tvil om at jeg høster mye inspirasjon hos henne.
Nesten hver gang jeg kommer på besøk, har hun bakt en runde med sine utrolig gode kjeks, som hun har gjemt fra svigerfar - og disse får jeg servert med ost. Enten blåmugg, brie, chevrè eller andre spennende varianter.
Denne kjeksen MÅ dere prøve!

Til svigermors kjeks, trenger dere:

150g gresskarkjerner/solsikkefrø
100g sesamfrø
50g havregryn
20g valmuefrø
100g smør
80g brunt sukker
3 ss honning
Litt salt
1/2 ts kanel
3/4 ts cayennepepper
Litt nellik
3 ss lime/sitronsaft

Rist frøene i en stekepanne og hell de i en bolle. Tilsett smør, og deretter de andre ingrediensene.
Jobb lett sammen til en røre/deig.
Fordeles utover et bakepapir i ca 1 cm høyde. Stek i ovnen på 175 grader i 15 min. Del kjeksen i passe stykker, mens de er varme.

NYTES med deilig ost, eller bare som de er. Dette blir en vinner til ostefatet!

Ha en herlig søndag, alle lesere! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar