torsdag 20. oktober 2011

Mettende høstsupper !


Ingen ting er som en deilig suppe i disse høstdager. Gjerne som kveldsmat.
Jeg vet at mange serverer Toro sine varianter.. noe som sikkert er vel og bra, hvis de får litt "hjelp"  - men det er latterlig enkelt å lage en suppe fra bunnen.....Ja, nesten hvilken som helst suppe.
Så, hvilken variant får dine tenner til å løpe i vann: Blomkål, tomat, løk, potet, kjøtt, eller grønsaksuppe?
Fordelen med å lage suppe, er at alt kan brukes... dette er glitrende restemat.
Jeg har fler favoritter.. bla en fiskesuppe ... som kan lages både i norsk og asiatisk variant.
Smaksrike, og kraftige supper har jeg spesiell kjærlighet for. Min møøøørke kjøttsuppe, er både kraftig på smak og farge. Dessuten er dette skikkelig MAT!
For som ikke har masse ulike krafter frosset ned, trenger man ulike typer med fond/kraft i skapet. Kjøp de flytende variantene hvis de har dem i din butikk.


Min favorittkraft, er svært konsentrert og kommer fra touch of taste. De finnes i mange ulike smaker, og er supre og bruke i hverdagen. De jeg bruker mest er kylling, fisk og kalv. (Prøv feks kalvefond til saus til kalkunfilèt... Mmmm) 

Dette er hvertfall det du trenger for å lage min mørke og mystiske kjøttsuppe: 

kraft/fond kalv/okse
rødvin
hvitløk
løk
gulrot
poteter
chili
okse, feks høyrygg
sellerirot
laubærblad
salt/pepper


Bruk en stor gryte, hvor du varmer olje. Fres godt med hvitløk, og chili mens du hakker alt av grønsaker i passe terninger. Ha hele haugen over i den varme gryta. Vær tålmodig og la smakene få komme skikkelig ut. Brun kjøttet, for max smak, i en glovarm stekepanne.
Da er det klart for å ha kjøttet i gryta og helle på godt med rødvin. Deretter kokende vann. Den totale mengden væske skal så vidt dekke inneholdet i gryta. Smak til med oksefond. Jeg bruker rikelig.
Høyryggen trenger vanligvis lang koketid... mellom 1 og 2 timer. Husk et par laubærblad. La gryta bare stå å putre på lav varme, med lokk.

Jeg pleier å servere denne "hotte" herligheten med litt flatbrød... og en blanding av cremefraishe, revet sitronskall, hakket persille og rosmarin, som jeg danderer pent på toppen av hver enkelt suppeskål. 
Enjoy.


Skal gi dere min super enkle Thaisuppe med kylling i morgen!


Ha en herlig kveld i høstmørket :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar