fredag 28. oktober 2011

Couscous & curry


Dette fantastiske krydderet, er en undervurdert krydder blant oss nordmenn, føler jeg. Noen strekker seg til å bruke et lite dryss på fiskebollene, mens jeg bruker dette hver eneste uke! (Det er virkelig anvennelig, og hever virkelig andre smaker)
Rett over helgen skal jeg bruke dette til en laks -  og couscousrett, med masse frisk koriander!

Til min spicy laksesalat trenger du:
Laksefilèt
Lime
Rødløk
Hvitløk
Chili
Koriander
Olje
Couscous
Sukkererter
Agurk
Tomater
Sopp (Hva enn du liker)
Stangselleri
karri pulver- det finnes mange varianter.
salt/pepper


Start med å dele alle grønsakene i små terninger, og ha over i en stor bolle. (Untatt løk, hvitløk, chili)
Varm nøytral olje i en gryte. Hakk hvitløk, chili og rødløk og ha over i oljen. La det bli bankt. Klem over saften av 1 lime, la bare båtene ligge i oljen, mens den står på platen. Bruk ca 3 ts med karri i.
Slå av varmen, og la blandingen bli avkjølt. Smak til med salt/pepper.
Lag couscous ved å koke rett mengde vann, med en buljongterning, og ha i couscous. La den trekke under lokk, til vannet er absorbert. Tar kun noen minutter.
Bland couscous over i grønsakene, hell til slutt på den aromatiske oljen (ta ut limebåtene.). Hakk opp koriander, så masse du liker, og bland i. La salaten stå på benken til laksen er klar.  Er du mango elsker som meg, er det deilig med noen biter mango på toppen!
Bak laksefilètene i ovnen på 200 grader, i ca 8-10 min.
Server fisken, på en seng av salat - topp gjerne med en hjemmelaget rømmedressing. (rømme, hvitløk, persille/basilikum)

Enjoy! :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar