torsdag 20. oktober 2011

Blomkålsuppe med bacon og parmesan


Blomkål har jeg faktisk nesten alltid med meg i handlekurven hver fredag. Jeg bruker den til supper, purèer, i salater eller stekt i panna som tilbehør til både kjøtt og fisk.
I dag skal du få oppskrift på en enkel og god suppe, som du kanskje vil servere i helgen som forrett, lunch eller middag.

Til min blomkålsuppe trenger du:

Blomkål
kylling/grønsaks fond
Purre eller vårløk
Hvitløk
Bladpersille
Bacon
Parmesan
Olivenolje, smakssatt med litt sitronskall og saft
Melk/fløte
Salt/pepper

Start med å frese lett på purre, hvitløk og småbuketter av blomkål i en stor, varm gryte med olje.
Hell på en 50/50 blanding av melk og fløte til inneholdet i gryta er dekket, nesten. Hell over ønsket fond. Smak underveis her.
Mens dette koker seg helt mørt, steker du bacon i terninger til det er sprøtt og fint. Legg det over på et papir, så fettet får rent av. Riv parmesan på den grove delen av rivjernet. Ha god olivenolje i en liten kopp, riv skall av 1/2 sitron og noen dråper saft oppi.
Kjør blomkål blandingen glatt i en blender, eller med en stavmixer. Jeg liker at det er noen biter igjen. Hvis du synes suppen blir for tykk, sper du med litt vann.
Når den er øst over i porsjonsboller pynter du med bacon, parmesan og hakket bladpersille.  Til sist heller du på en liten ring med sitronoljen.


Enjoy! :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar