tirsdag 8. november 2011

Kliiin kokos!

Smaken og lukten av sol og sommer for meg , er ensbetydene med kokos!
Ikke noe er feks som en deilig solkrem duftende av coconut :)
Jeg er også glad i å bruke det på kjøkkenet.. da helst som kokosmelk eller kokosmasse. I dag skal dere få et enkelt tips til dessert eller kveldskos.

I min kjøkkenskuff finnes alltid en halvåpen pose med kokosmasse. Den kommer typisk til nytte når jeg lager Thaimat, eller eksotiske risvarianter. Et triks jeg bruker er å riste massen lett i en tørr panne, til den får en litt gyllen farge. Da smaker det skikkelig godt. Oppbevares i en tett boks. Try it!
I dag har jeg og Ulrik laget eksotiske pannekaker, og her har dere oppskriften. (Arild skal få servert et par når han kommer hjem etterhvert!)
Til mine kliiin kokos pannekaker, trenger du:

Egg
Hvetemel
Kokosmasse ( som er lett ristet )
Kulturmelk (eller vanlig melk, ta det du har)
Salt
Sukker
Natron
Vaniljesukker

Visp egg og bittelitt sukker lett sammen. Ha i melken, og deretter litt og litt hvetemel, natron, vaniljesukker og til slutt salt og kokosmasse. La røren  svelle litt før den brukes.
Jeg er så heldig å ha en panne med 4 små hull, for perfekte små amerikanske pannekaker. Men her må du gjerne bruke en helt vanlig panne. Stek pannekakene og nyt!
Kan spises helt som de er.. eller med litt sirup eller syltetøy. Kokosen gir en liten ekstra sødma, så sukker er egentlig ikke nødvendig. Jeg har minimalt med sukker i denne røren.

Denne er jo helt nydelig.. og er noe jeg faktisk skal lete etter! (Veldig koselig å bruke i julen, feks)


Hvis du vil forvandle denne enkle retten til en lekker dessert, kjøper du med deg GOD mørk sjokolade og en flaske Malibu likør på polet.


Stek pannekakene, legg den som et lite tårn på en tallerken. Smelt mørk sjokolade forsiktig og ha i noen spiseskjeer med Malibu. Mmmmm........... drypp dette over pannekaketårnet, pynt med litt siktet melis, noen bær og litt kokos. Enjoy!




Ha en strålende tirsdagskveld, dere ! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar