lørdag 26. november 2011

Bacalao alà Fru Ervik!



I dag har jeg servert Bacalao, til både liten og stor. Vi var 7 til bords, av de 3 barn. mange vil sikkert derfor si at Bacalao var å gamble en smule  - men nei, da... DETTE falt i smak! :)

Min oppskrift er av det enkle slaget.... billig, enkelt og godt, er en god kombinasjon.
Til min bacalao, trenger du:

Klippfisk
Hermetiske tomater
Tomatpurè
Fenikkel
Rødløk
Hvitløk
Rød paprika (Spiss,søt)
Gul paprika
Chili
Laubærblad
Poteter


Begynn med å vanne ut klippfisken.. følg anvisning på pakken, eller fra butikken. Jeg lot fisken ligge i vann i 12 timer, og byttet vann 1 gang. Del fisken i mindre biter.
Ta så fatt på tomatsausen. Fres hakket fenikkel, hakket hvitløk og chili i en varm gryte , til alle smakene kommer ut. Ha så på et par ss tomatpurè, og la også den frese med. (Smaken blir mykere)
Ha så over 3 bokser med hakkede tomater. La gjerne sausen putre i noen timer.
Fres opp rødløk i ringer, uteb at de får farge, og legg dem på et fat. (2 løk til 4 pers)
Del paprikaen i biter og svi den i panna. (Da mener jeg svi.. til den får noen sorte brente flekker)
Legg så lagvis i en stor kjele: saus, poteter i skiver, fisk, løk og paprika.. .. saus, poteter, fisk, løk og paprika.... osv osv.
Putt noen laubærblad nedi kjelen og la det hele koke under lokk i ca 1,5-2 timer.
Jeg bakte litt brød til, og serverte med aioli. I tillegg hakket jeg persille som man kunne ha over til slutt!



Dette er virkelig enkelt......og overraskende godt.
I tillegg kan retten varieres.. mange bruker feks sorte oliven i... noe jeg godt kan skjønne!



Ha en fin, fin helg videre! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar