torsdag 25. august 2011

Gjør hverdagsmaten litt mer spennende!

Når jeg tenker etter, blir det jo mye de samme råvarene jeg bruker når jeg lager middag i hverdagen. Sånn er det bare. Gjetter på at det er det samme i de aller fleste hjem.
Jeg er av dem som handler kun 1 gang uken. Hver fredag fylles kjøleskkapet til randen, og alle middager uken etter er mer eller mindre tenkt igjennom. Siden jeg alltid vet hva jeg har, er det jo også greit å improvisere om vi har lyst på noe annet enn opprinnelig planlagt meny :)

Det er noen ting jeg allttid tar med meg hjem fra  butikken:
Kyllingfilèt - kan brukes til masse spennende


Kyllingkjøttdeig (Bruker det i stede for kjøttdeig og karbonadedeig)
 

 

Entrecote


Fisk! ( Ofte laks.. men kan variere med torsk eller sei)

Dette er mine basis middagsvarer hver eneste uke. På disse råvarene lager jeg det aller meste.
I dag skal jeg minne dere på en måte å tilberede både kylling og fisk på... som piffer opp hverdagsmaten.
Hva med å prøve panering??



Med panering får kjøttet/fisken en sprø og lekker skorpe , og holder seg saftig og fint under steking.
Ikke kjøp fiskepinner - dette er både enkelt og morsomt å lage.

Til kveldens panerte kylling, brukte jeg:

Egg
Hvetemel
Kornmo kjeks
Salt/pepper
Sennep

Pisk sammen egg og sennep i en bolle. Ha mel i en annen bolle. Knus kjeks og salt/pepper i en plastpose og ha i en tredje bolle.
Ha en varm stekepanne klar, og dypp kyllingen i melet, så i eggeblandingen og deretter i kjeksblandingen.
Stek på begge sider i pannen, til den får en gylden farge. Legg over i ildfastform og etterstek i ovnen på 180 grader i ca 10 min.
Du har nå en super saftig kyllingbit, du kan bruke til hva som helst. Jeg serverte den med en enkel salat.
Får å variere, blander du i andre tørkede krydder, eller friske krydderurter.


Litt mer spennende , er det hvertfall ! :)

Enjoy !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar