tirsdag 21. juni 2011

Ostekake med bringebær og hvit sjokolade

Jeg liker godt å lage små desserter. Porsjonsdesserter.
Det er liksom noe litt mer delikat med å servere en elegant liten dessert til hver enkelt gjest, enn å slenge ei stor kake midt på bordet. Ikke misforstå: Jeg spiser gjerne av den STORE kaken også, altså! :)


Lubne, delikate bringebær bør brukes så snart de er i butikken. Det er rett og slett himmelsk!
Til dagens dessert skal de gjøres om fra hele bær til coulis. (knus dem lett og press dem gjennom en sil, slik at frø og kjerner blir liggende igjen og du får en glatt saus )

Til min bringebær dessert, trenger du: (4 pers)
Bringebær
Fløte
Hvit sjokolade
Melis
Bixit kjeks
Smør
Gelatin
Mascarpone ost (eller en annen kremost, naturell)

Begynn med å lage coulis av en kurv bringebær. Spar noen fine bær til pynt.
Pisk 1 pk fløte. Smelt 1 plate hvit sjokolade over vannbad. Smak til 1 bx mascarpone med melis, til den er så søt som du ønsker. Knus kjeksene fint, og bland med smeltet smør, slik at de henger så vidt sammen og danner en kakebunn i hvert enkelt glass.
Bland sammen smeltet sjokolade, med ost. Bland inn kremen med en slikkepott, litt forsiktig. Rør så inn bringebærsausen. Slurv med blandingen. La den se marmorert ut. Bland til slutt inn 1 eller 2 ferdig oppløste gelatinplater. Jeg vil ikke at massen skal bli for fast, så jeg pleier bare å bruke 1.


Bruk noen fine glass, og legg kjeksbunnen først. ( Ostekakebunn er såå godt, så jeg er raus med denne.)
Fyll deretter opp med den nydelige rosa ostemassen og sett det hele kaldt i noen timer.
Når desserten skal serveres, pynter du med friske bær og gjerne noe grønt.
Enjoy!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar