onsdag 8. juni 2011

Guacamole!


Her i huset er vi veldig glade i avocado. Både store og små. Ulrik spiser sin i et nett, og koser seg stort.
Vi voksne spiser den i salater og på brød... oppdelt og most .... men aller best er den i guacamole!
Ofte lager jeg stor porsjon og bruker den deilige grønne guffa under kalkunpålegg, ost, egg eller salami, dagen etter den er laget. Uslåelig er den også som dip - til tortillachips.... salte kjeks.. smørstekt toast eller potetgull med paprika...
Prøv også å smør den tykt på potetlomper/lefser, sammen med hakket vårløk, laks eller kyllingpålegg. Eller hva med å bytte ut majonesen på rekesmørbrødet ? Deilig, skjønner du :)

Men som med så mange andre retter, lages også denne på utallige måter. Dette er min oppskrift.
Du trenger:

Yoghurt naturell
Hvitløk
Lime
Koriander
Chilli
Avocado
Vårløk
Tomater (kan sløyfes)
Salt/pepper

Mos den modne og myke avokadoen med en gaffel. Den kan gjerne være litt "chunky" i konsistensen. Mos et fedd hvitløk med et knivblad. Gni den med maldonsalt, og hakk den helt fint. Ta ut hinner og frø fra en chilli og finhakk. Hakk så vårløken fint og bland alt i en skål med den moste avokadoen. Skvis over saften av en lime og rør alt sammen med en ss yoghurt. Innimellom velger jeg å bruke noen hakkede tomater i. Det smaker godt, men kan sløyfes. Da fjerner jeg skinnet og kjernene, slik at jeg kan lage fine terninger av kjøttet. Til slutt finhakker du koriander, generøs mengde, og blander i.


Kjapt, og godt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar