tirsdag 10. mai 2011

I disse deilige grilltider.......

... må man jo forsøke å fornye seg. Jeg simpelthen ELSKER grillmat - all grillmat. Og let`s face it,, dere: ALT kan jo grilles :)
Håper alle har tatt i bruk grillen, hvertfall.

Kan kun snakke for meg selv, men jeg går ofte i de samme gamle fellene med tilbehøret... vi har våre favoritter og serverer dem ofte. En frisk salat er en selvfølge... men det går an å rocke den litt opp... feks ved å bytte ut salaten med spinat, eller til og med kål marinert i litt sitron, chilli og lime.
De neste dagene skal jeg hvertfall dele mine favoritter.. kanskje er de også dine?

Vi starter med litt spennende tilbehør, som både passer til lyst kjøtt og fisk... (Bruker det oftest til grillet laks)

Til denne friske salaten, trenger du:
Mango
Rød chilli
Vårløk
Lime
Salt/pepper
Koriander
(Syltet ingefær)

Vanligvis lager jeg en stor bolle, for dette forsvinner og faller tydeligvis i smak hos de aller fleste.
Del mangokjøttet i små terninger, sammen med vårløken. Rens chillien og ta ut frøene. (Da kan du bruke mer av den) I denne retten gir chilien en flott varme, som blir dempet av mangoen. Klem saften ut av en lime og bruk gjerne litt av skallet over. Smak til med salt og pepper, og hakk opp rikelig med frisk koriander og ha i bollen. Hvis du har et glass med syltet ingefær stående i kjøleskapet, bruk noen av skivene og finhakk dem. Smaker himmelsk.
Lag gjerne litt tid i forveien, så den får stå å trekke litt i kjøleskapet.


Fortell meg hva du serverer til grillmaten!


Ha en fin kveld alle sammen - nyt sommerkvelden :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar