tirsdag 26. april 2011

Asiatisk and

I helgen var jeg så heldig å få lage middag til familien, i anledning min mors bursdag. Det er alltid gøy å introdusere nye smaker, og jeg tror alle ble overrasket over en litt eksotisk forrett, som falt i smak.

Jeg har noen favoritt feridgprodukter, som jeg tyr til i ny og ne.. og som jeg mener smaker bedre fra butikkhylla enn hvis jeg selv skulle laget det. Feks den vidundelige og smakssterke HOISIN sausen. Den er litt tjære aktig på farge og konsistens, og smaker helt himmelsk sammen med mange ulike tilbehør.
Min venninne "vegetarianeren", liker den godt i vårrullene jeg lager, og som dipping saus.

I helgen laget jeg den altså sammen med sprøstekt andebryst. Men her kan kylling, biff, svin eller fisk også benyttes.



Til min rett trenger du:
Hoisinsaus (jeg jukser og kjøper et glass på butikken!)
Kål
Gulrot
Rødløk
Chili
Hvitløk
Ingefær
Koriander
Sukkererter
Andebryst


Begynn med å skrell og del opp gulroten. Den skal deles i tynne strimler. Gjør det samme med kålen. Varm en kjele og fres revet hvitløk, chili (etter ønske) og strimlet rødløk slik at smakene kommer skikkelig ut. Ha over gulrøtene og kålen. Fres videre. Riv over ingefærroten. Den gir en fantastisk sitrusaktig smak til retten, så vær raus! (Smak masse på maten underveis, slik at du stadig kan justere om nødvendig)
Ha over glasset med sausen og slå ned varmen, slik at det får putre til grønsakene er knapt møre.
Stek så andebrystet rosa (husk og rute skinnet før steking), og sørg for at skinnet er sprøt og fint. Her sitter det masse deilig smak. La brystet hvile 10-15 min etter steking og del opp i tynne skiver. Anrett i vifteform på en tallerken og ha grønsaker og saus over. Pynt med et korianderdryss og noen sukkererter for "crunch".
Har du sesamfrø, rister du noen i en tørr panne, og strør over for en siste smakfull finish.


And er virkelig et utrolig smakfullt kjøtt, som jeg bruker altfor lite. Det er lett å få til, og er "glad" i mange slags tilbehør.


Det er nok en sommerliknende dag i hovedstaden - og i dag skal mor og sønn jobbe litt i hagen :)
Ha en fin,fin onsdag dere..... og sørg for å glede noen med deilig og kanskje overraskende mat denne uken!

See ya`!

1 kommentar:

  1. Fryktet at det skulle bli litt vel salt da man skulle bruke hele glasset med Hoisin, men ble utrolig godt. Takk for en kjempe oppskrift, gleder meg til å prøve flere av dine oppskrifter.

    Mvh.

    Espen D

    SvarSlett