mandag 18. april 2011

Matens beste venn: friske urter!

Jeg har alltid friske urter i vinduskarmen på kjøkkenet. For meg er det rett og slett en nødvendighet når jeg lager mat. Man trenger ikke ha så stort utvalg for å få gode resultater, men 2-3 planter skaper muligheter for god variasjon for smaksløkene.
Ved å bruke smaksrike urter, trenger man faktisk ikke å bruke så mye salt heller. (Vegetaraneren er sikkert uenig i dette - for hun er glad i salt! Jeg er også det, altså.)

For øyeblikket har jeg 3 deilige planter på kjøkkenet:
Estragon
For dere som ikke vet det, er dette urten man bruker i den tradisjonelle bernaisen. Den er kraftig på smak og svært anvendelig. Jeg bruker den både til kjøttt, fisk og poteter.

Koriander
Denne urten tok det faktisk mange år for meg å like...når den brukes i for stor mengde, kan den minne litt om såpe. Korianderen er en delikat "blomst" og trenger masse kjærlighet for å overleve lenge.
Jeg simpelthen elsker smaken til alt av asiatiskinspirert mat. Bruker den til Thaigrytene mine, sashimi, couscous salater og fisk. Kan stort sett brukes til alt denne her, og vil umiddelbart gi spennende smak.



Basilikum
Man kan aldri få nok basilikum - jeg bruker plantene mine hver dag!
Alt av italiensk mat blir bedre med et lett dryss revet basilikum. ( Av en eller annen grunn bruker jeg aldri kniv på bladene, men river dem med fingrene) Det er selve "ryggraden" i en tradisjonell pesto. Dessuten dufter den helt fantastisk. Det er liksom lukten av god mat, for meg :)
I øyeblikket er tomater, mozarella og basilikum bestevenner på mitt kjøkken - gir meg skikkelig sommerfornemmelse.


Hadde jeg hatt ubegrenset med plass på kjøkkenet mitt, eller kanskje en egen urtehage vile jeg hatt større utvalg: Salvie, er en urt mange ikke kjenner til. Den er bare helt nydelig feks sammen med kylling!
Rosmarin er jo en nødvendighet til lam. Mynte, gjør couscous salaten min ekstra eksotisk og spennende. Bladpersille er en selvfølge, og passer søren meg til alt :)

Har du noen urtefavoritter og matkombinasjoner for tiden? Del dem med meg, så jeg kan prøve!


Ha en fin vårdag, alle sammen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar