mandag 18. april 2011

I`m back in business !

Kjære dere! ( Og med DERE, mener jeg selvsagt dere som kikket innom bloggen min sist gang jeg blogget.)

Jeg har fått både lysten til å skrive og overskuddet tilbake, og skal stadig vekk synse om mat og mangt fremover. Håper dere kan bidra med tips, kommentarer og spørsmål i kommentarfeltet under, hvis det er noe som fenger.. eller absolutt IKKE fenger.
De fleste av oss går i det gamle igjen og igjen, når det kommer til hverdagsmiddager. Og her bør vi jo spille på lag, jenter (OG gutter): La oss dele kreative matideèr, slik at hverdagsmaten blir litt mer variert og interessant.

Dere som allerede er mødre, vet at man ikke får bedre tid etter man har fått en liten en. Mye må gjøres raskt. Likevel mener jeg at matlaging er en ting det bør settes av tid til.
Ikke mye tid nødvendigvis - men kvalitetstid!
I dag har jeg laget middag, mens jeg har kveldsammet. Jepp, det stemmer: Mens pasta og saus, kokte i hver sin kjele, fikk lillegutt siste måltid før natten.
I dag skal jeg dele en veldig god og enkel fiske/pasta oppskrift, som altid blir vellykket.

Handleliste:

Pasta (Ta den typen du liker best. Jeg foretrekker en tynn spaghetti variant.)
Matfløte
Creme fraishe (lett varianten funker fint)
Salma laks (eller annen laks, eller fisk)
Rødløk
Hvitløk
Stangselleri
Karri
salt/pepper
Sitron

Hakk hvitløk, selleri og rødløk i passe biter. Fres lett i en varm gryte med nøytral olje. Skal ikke få farge, bare frigjøre all den gode smaken. (Hvis du nå vil lage en "luksusvariant" heller du over 1/2 glass tørr hvitvin.)
Bruker du vin, la vinen koke godt inn før du heller over fløten.
Jeg liker å bruke et god spiseskje med creme fraishe for å runde av smaken litt.Hvis du liker karri, har du over en liten ts i sausen. Smak til med salt, peper og noen dråper sitron. Del laksen i små delikate biter og ha over i sausen noen minutter, så den så vidt blir gjennomtrukket. 3 min holder lenge. Rør minst mulig.Friske urter er et must, alltid. Bruk gjerne dill og persille.
Siden sukkererter er en av mine favorittgrønsaker, hakker jeg opp en liten neve og har over rett før servering. Godt å alltid ha noe sprøtt over en slik rett.


Enkel og god hverdagsmat.

Enjoy! :)

4 kommentarer:

  1. Så genial blogg!
    Den blir det morsomt å følge! Utrolig rart egentlig, for jeg hadde tenkt til å spørre deg tidligere idag om du hadde sluttet helt å blogge.
    Nå ble jeg glad!
    Oppskriften skal prøves i morgen!Så utrolig godt ut!
    Stor klem:)

    SvarSlett
  2. Strålende oppskrift! Denne blir også god med spinat i stedet for eller i tillegg til sukkererter.

    Yes, endelig bidra jeg med noe konstruktivt på matfronten.

    Hilsen 'vegetarianeren' :)

    SvarSlett
  3. Kjære vegetarianeren!
    Takk for bidraget :) Spinat er virkelig undervurdert, og passer perfekt i denne retten. Bland det gjerne i sausen rett før laksen, så den få lett varmebehandling.

    Kommer et par vegetaroppskrifter også... skal bare teste dem på deg først.. hehe

    SvarSlett
  4. Så hyggelig da, Nina :) Håper jeg stadig kan legge ut ting som faller i smak i heimen.
    Savnet bloggingen veldig selv, så er glad jeg er i gang igjen.

    SvarSlett