lørdag 23. april 2011

Mmmmozzarella.......

Om det er noe som virkelig er sommer og sol for meg, er det mozzarella. Det er noe så fantastisk delikat med den melkehvite, myke osten. Visst trenger den endel tilbehør for å virkelig tas til nye høyder... men det er enkelt tilbehør det er snakk om... og gjerne ting vi har på kjøkkenet. Det enkle er ofte det beste...lag en lekker tallerken med oppskåret ost, modne tomater, frisk basilikum og skikkelig god olivenolje. Salte og pepre til slutt. Perfekt grilltilbehør, både til kjøtt og fisk.

Oppskriften jeg i dg skal dele med dere er en gammel favoritt for meg. Den er billig, og lager seg selv - en super kombinasjon :)
Du trenger:
1 hel rå kylling
smør
Friske urter (Ta det du liker. Jeg bruker gjerne estragon, basilikum, persille og/eller salvie. Men nesten alt funker)
sitron
salt/pepper
hvitløk

Vær litt varsom når du bruker fingrene til å løfte skinnet fra kjøttet og lager en lomme. Gjør dette over store deler av fuglen, også lårene. Skinnet skal helst ikke sprekke. Bland så sammen smør, knust hvitløk, sitronsaft/skall og urter. Gni kryddersmøret ditt mellom kjøtt og skinn, vær grundig slik at hver lille bit av kyllingen får smak av godsakene. Gjør så det samme på utsiden av skinnet. Smøret gjør skinnet sprøtt og fint.
Salt og pepper tar du på til slutt - vær raus!
Stek fuglen i ovnen på 180 grader i ca 60 min. Dette gjelder en kylling med "normal" størrelse.

Som tilbehør til dette, kan det godt være enkelt. Jeg lager italiensk inspirert salat.
Du trenger: 
Mozzarella ost
Cherrytomater
Forskjellig salat du liker ( ruccola, isberg, hjerte osv)
Pesto - gjerne hjemmelaget. Går nesten like raskt som å åpne et glass.
Sukkererter
Vårløk
Pinjekjerner, lett ristet
Friske blader av basilikum
Lag en salat av valgte ingredienser, og rett før servering har du over litt tynn pesto, salt, pepper og sitron.
Himmelsk! :)


Håper dere har hatt en deilig påske, fått spist god mat, slappet av og vært på fine turer. Selv om den snart er over, er det mange fine dager i vente de neste månedene, som for meg er de beste i hele året!
Sørg for å glede noen med en deilig søndagsmiddag i dag :)

Adios!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar