lørdag 14. mai 2011

Asiatisk aften

Det eneste jeg visste jeg hadde skikkelig lyst på til middag i kveld, var noe med koriander. Det er noe med den parfymerte smaken som man enten elsker eller hater. For meg er det en vinner, alltid :)

Mine asiatiske kjøttboller, er enkle men fulle av smak.
Jeg bruker alltid kyllingkjøttdeig. Det gir myke og fine boller.

Til mine asiatiske boller, trenger du:
Kyllingkjøttdeig
Vårløk
Frisk koriander
Rød chilli
Hvitløk
Fersk ingefær
Lime
Ristede sesamfrø
Karripulver
Salt/pepper
Egg

Start med å riste sesamfrøene i ei tørr, varm stekepanne. Da får de ut den deilige nøtteaktige smaken.
Ha kjøttdeigen i en bolle, tilsett hakket vårløk, sesamfrøene, revet ingefær og hvitløk, finhakket chilli, hakket frisk koriander og saften av en lime. Tilsett 1 egg, karri og bland godt med rene hender. Salte og pepre godt.
Varm opp en stekepanne med olje. Lag fine mellomstore boller med en spiseskje og hånden. Brun på to sider og legg over i et ildfast fat. Når alle bollene er stekt kjapt i pannen, skal de inn i ovnen i ca 15 min på 200 grader. Da er det gjennomstekte, men ikke som sprettballer :)
Lag gjerne stor porsjon og frys ned de du har til overs.

Tilbehøret i kveld var en varm HOISIN salat. Til denne trenger du:
Hoisin saus
Sommerkål (eller vanlig kål)
Rødløk
Vårløk
Sukkererter
Asparges (fersk, selvsagt)
Gulrot
Stangselleri
Shitake sopp
Koriander

Bruk en lav panne og stek finstrimlede gulrøtter, stangselleri, sopp og rødløk knapt blanke/møre.
Tilsett kålen i strimler sammen med stangselleri. Del aspargesen i biter og ha i pannen. Vårløk og koriander has i helt til slutt. Sukkerertene strimler du fint og pynter med.
Til sist har du i noen spiseskjeer av sausen. Det skal ikke bade i saus, bare klistre seg fint til grønsakene.
Husk å smake til denne sausen med salt og pepper.
Dandèr med grønsakene i bunnen av en fin tallerlen og kjøttbollene rundt. Topp med koriander og sukkererter.



Enkelt og godt :)


Fortsatt god aften!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar