torsdag 24. mai 2012

Focaccia til grillmaten


Jeg synes ofte det er godt med en brødbit ved siden av grillmaten. Forutsetningen er at det er godt brød - og dette ER deilig. Focaccia med løk-kompott.

Til min "focaccia og grine for", trenger du:

ca 600g hvetemel
3 dl vann
3ss olivenolje
1 pose tørrgjær
Rosmarin
Rødløk
1 fedd hviløk
Salt/pepper


Bland mel, en klype salt og olje i en bolle. Bland gjær og vann, og bland alt sammen til en smidig deig.
La deigen heve i minimum 30 min. I mens deigen hever varmer du en panne til middels varme og strimler løk , og hakker hvitløk i skiver. La det bli mykt, uten å få farge. Ha over 1ss honning mot slutten av steketiden. Smak til med salt og pepper.
Kna deigen igjen og ha den over i et ildfast fat. La den heve i ca 30 min igjen.
Stikk deretter fingrene dine ned i deigen og lag små groper. Hell over så mye olivenolje at du blir flau! :)
Det skal flyyyyte. Hakk rosmarin og ha over sammen med løken.
Til slutt topper du med flaksalt.

Stek på 180 grader i omtrent 30 min.....


Himmelsk! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar