søndag 20. mai 2012

Fisk på grillen


Fisk er undervurdert å grille, synes jeg. Det er også mye enklere å få perfekt enn det meste annet. Stikkordet er lav varme.
Man kan grille all slags fisk... jeg er veldig glad i torsk.. men servrer likevel oftest laks. Det liker nesten alle.
Mitt favoritt tilbehør til fisk er definitivt fenikkel!

Til min sommerlige laksepakke trenger du:

Laksefilèt
Fenikkel
Rødløk
Hvitløk
Dill
Hvitvin (eller sitronsaft)
Salt/pepper
God olivenolje
Sitron
Meierismør

Start med å løfte smakene på grønsakene litt før grilling, og fres dem lett i litt olje. Finhakk hvitløk, og la rødløk og fenikkel være med i båter. Når det er blanks, heller du over et halvt glass tørr hvitvin. Slå ned varmen og la det koke inn. Helt til slutt tar du kjelen av platen og har i 1 ss meierismør.
Bland noen spiseskjeer olje med litt sitronsaft og litt revet skall. Smak deg frem. Det skal gi en friskhet til retten.

Legg laksefilèten på et dobbelbrettet ark med aliminiumsfolie. Salte og pepre fisken. Hell så over generøst med fenikkelblandingen. Avslutt med hakket dill.
Pakk posen sammen, slik at den blir helt tett og legg på middels varm grill. Senk varmen ganske raskt og la fisken kose seg i ca 10-12 min med lokket igjen.
Spises som den er !


Jeg er glad grillsesongen endelig er i gang for fullt :)


Enjoy!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar