mandag 31. august 2015

Enkel start på uken med pai - en favoritt hos barna!



Jeg er ingen ekspert på pai... hverken middagsvarianten eller dessertvarianten. Det betyr ikke at jeg ikke elsker å lage det, og i sommer har jeg virkelig slått meg løs med en rekke morsomme varianter: Bringebær og lemoncurd (min favoritt), mørksjokolade og bringebær, pai med laks og til slutt sitronpai med marengs.
Aller best blir det dersom man lager paideigen selv. Det er enkelt og tar faktisk ikke så lang tid. MEN... skal du gjøre det virkelig enkelt, slik som jeg gjorde i dag, så kjøp en ferdig på butikken.



I dag bar vi hatt en klassisk skinkepai til middag. Fort gjort og veldig godt!

Du trenger: 
En paibunn (lag gjerne kvelden før og legg i kjøleskapet)
Egg
Melk
Ost (Jarlsberg)
Purre
Skinke
Squash
Brokkoli
salt/pepper

Forstek alltid bunnen i 10 min på 200 grader. Det er så kjipt å ha rå paibunn når du skal nyte den.
Lag fyllet i mens den står i ovnen.
Visp sammen egg, litt melk, hakket purre, revet squash og små forvellede buketter med brokkoli. Forden skinken i bunnen, og hell over eggeblandingen. Stek litt lavt i ovnen i ca 30 min. Samme temperatur.
Server med en god salat med feta-ost og god olivenolje. Mmmmmmmmm !



God middag! :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar